NATURLAND
Kapcsolat
Belépés munkatársaknak
Akadálymentes verzió
English
Nyitó 7 Nyitó 5 Nyitó 4 Nyitó 3 Nyitó 2 Nyitó 1

Az ideális testsúly

FacebookTwitter
„Nem vagyok kövér – mondta egy humorista –, csak alacsony vagyok a súlyomhoz képest."

Legyen valaki akár alacsony, akár magas, néhány ember örül annak, hogy kövér.
Magyarországon jelenleg 4 millió túlsúlyos és 2 millió elhízott ember él. A különböző módszerekkel végzett fogyási kísérletek töretlen népszerűségnek örvendenek. Kevesen tudják viszont, hogy ezeknek átlagban több mint 90 százaléka évek távlatából nézve sikertelennek bizonyul.

Ideáls testsúly


A fejlettebb országokban világszerte megfigyelhető tendencia, hogy egyre nő a súlyproblémával küzdők aránya. A kampányszerű, szélsőséges kúrák ugyanis, amelyek felrúgják a kiegyensúlyozott táplálkozás alapszabályait, hosszú távon nem hatékonyak, s mindemellett az egészségre nézve is veszélyt jelentenek. Ezért nem mindegy, hogy a testtömeg csökkentésének mely útjait választjuk.
Örök igazság, hogy annyi az ideális testsúlyunk, amennyi mellett jól érezzük magunkat a bőrünkben. Ez a tétel általában igaznak bizonyul, hiszen a tartós jókedv többek közt a jó egészségből fakad, de azért létezik ennél tudományosabb meghatározás is.

Testsúlyunk és táplálkozásunk a szó legszorosabb értelmében vett létkérdés. A helyes táplálkozás, és az így elért megfelelő súly hozzájárul a hosszabb élethez. A kellő mértékben és tartalommal bevitt tápanyagok optimálisan működő szervezetet eredményeznek. A jól működő szervezet hatékonyabb munkára képes, strapabíróbb, ellenállóbb a külső és belső támadásokkal szemben, azt teszi, amit kérünk tőle. Ellenben egy olyan szabályozó rendszer, amelyben a szerveink arra pazarolják az energiájukat, hogy egymás hiányosságait próbálják kompenzálni, nem képes 100%-osan a feladatára koncentrálni, elvonja az erőforrásokat a belső rend fenntartása. Ennek az eredménye, hogy fáradtnak, gyengének érezzük magunkat, romlik az általános közérzetünk, és sokkal többet betegeskedünk, mintha kiegyensúlyozottak lennénk. Másrészt a túlsúly komoly lelki terhet is jelenthet. Sokszor érheti kudarcélmény az átlagon felüli méretekkel rendelkezőket. Általában a legjelentősebb hatást a nehézkes párválasztás váltja ki, de megrendítő erejű csapás lehet egy kedvenc ruhadarab kinövése, egy szűkebb szék egy színházban, vagy az emberek pillantása a strandon. Ezek mind drasztikusan csökkenthetik egy ember önbizalmát, zárkózottá, feszültté tehetik, amelyek a rossz hangulat mellett az egészsége romlásához is vezethetnek.

A testtömeg index (Body Mass Index, vagy BMI) magyarázata:
A BMI a kg-ban számított testtömeg és a m-ben számított testmagasság négyzetének hányadosa (kg/m2). 18 év feletti nők és férfiak esetében alkalmazható.
A BMI normáltartománya 20 és 25 közé esik. 20 alatti érték soványságot, 25 feletti érték pedig túlsúlyt jelez.

A túlsúly és elhízás kialakulásának számtalan – genetikai, hormonális, társadalmi, gazdasági – oka lehet, de alapvetően arra vezethető vissza, hogy ha huzamosabb időn keresztül a tényleges szükségletünknél többet fogyasztunk, akkor súlyfelesleg lesz az eredménye. Megoldásként több – egymás hatását erősítő, de nem helyettesítő – lehetőség is kínálkozik: étkezés, mozgás, lelki vezetés, gyógyszeres segítség, végső esetben műtéti megoldás.

Étkezés
A sikeres testtömeg csökkentés érdekében célszerű néhány héten keresztül táplálkozási naplót vezetni és a lejegyzett adatok - étkezések ideje, felhasznált nyersanyagok minőségi és mennyiségi jellemzői - alapján, dietetikus szakember segítségével megbeszélni és kiértékelni a fogyasztási szokásokat. A változtatási javaslatok kiterjedhetnek a vásárlásra - lista összeállítás, termékek címkéje -, a nyersanyag válogatásra - kevesebb energiát, vagyis kevesebb zsiradékot és egyszerű cukrot, több rostot tartalmazó ételek választása -, a folyadékfogyasztásra, az ételkészítési módokra, a helyes elosztásra, az étkezés körülményeire egyaránt. Lényeges szempont, hogy a háztartást vezető hozzátartozó – legtöbbször a feleség, édesanya – együttműködése is befolyásolhatja a testtömeg csökkentés kimenetelét, ezért jó, ha a közös egyeztetésbe őt is bevonjuk. A női nem szerepe a gyermekkorban rögzülő szokások, a családi táplálkozási minta kialakulására nézve is döntő jelentőségű.

Mozgás
Bármilyen BMI (testömegindex) mellett kedvező, ha rendszeresen mozgással javítjuk testünkben az izom-zsír arányt, mivel ez jó hatással van szervezetünk energiaháztartására. Az izomsejtek ugyanis még nyugalmi állapotban is több energiát igényelnek, mint a zsírsejtek. Mivel a rendszeres fizikai aktivitás mérsékeli az alapanyagcsere – testtömeg csökkenéssel együtt járó – lassulását, ezért fontos, hogy naponta legalább 30 percet intenzíven mozogjunk. Az egészségi állapotnak leginkább megfelelő mozgásforma kiválasztásában sokat segíthet a gyógytornász, illetve a személyi edző.

Lelki támasz
A tapasztalatok azt mutatják, hogy hosszú távon sikeresebb a testsúly csökkentése azoknál, akiknek rendszeresen lehetőségük van beszámolni valakinek – családtagnak, barátnak, esetleg „sorstársnak” a sikerekről, nehézségekről. Ideális, ha ebben a folyamatban – a tanácsadás és felvilágosítás mellett – egyfajta lelki támaszt is jelent a szakorvos, háziorvos, pszichiáter, pszichológus.

Gyógyszeres segítség
Orvosi javaslatra gyógyszeres segítségre is van lehetőség azokban az esetekben, amikor már nagyobb mértékű elhízásról van szó, és/vagy a különböző próbálkozások kudarcba fulladtak. Társbetegség esetén már 27-es BMI fölött alkalmazható a gyógyszeres megoldás. Több tucat kutatás is igazolja, hogy a gyógyszerek – a telítettségérzet növelésével és/vagy a zsír felszívódásán keresztül – megkönnyítik az átállást az életmódváltással járó időszakban, és a kezdeti sikerek motiváló hatása révén szerepet játszanak a kisebb testtömeg megőrzésében. A folyamatos szakmai kontroll mindemellett elengedhetetlen.

Összegezve a fent leírtakat, elmondhatjuk, hogy az ideális testsúly nagyban megkönnyíti az életünket, és hozzájárul annak teljességéhez.