NATURLAND
Kapcsolat
Belépés munkatársaknak
Akadálymentes verzió
English
Nyitó 7 Nyitó 5 Nyitó 4 Nyitó 3 Nyitó 2 Nyitó 1

Az izomláz

FacebookTwitter
Az izomláz pár órával a testmozgás után jelentkező, leginkább nagy megterhelések és edzetlen izmok esetén fellépő izomfájdalom. Hosszú évtizedekig az izomláz okozójának az izmokban felgyülemlett tejsavat tartották. Ez a vegyület anaerob, vagyis oxigénhiányos állapotban keletkezik, amikor az izom elegendő oxigén híján a tápanyagokat energetikailag igen kedvezőtlen módon csupán tejsavvá tudja lebontani.
Izomláz

Mára azonban a „tejsav-hipotézis” megdőlni látszik, és ennek számos oka van:
  •  izomláz leggyakrabban nem edzett embereknél lép fel, tejsav viszont minden anaerob, erős megterhelés után keletkezik (tehát élsportolóknál is)
  •  a tejsav felezési ideje 20 perc, ennyi idő alatt bontódik le a tejsav mennyiség fele. Izomláz viszont órákkal, sőt napokkal a mozgás után jelentkezik.
Egy újabb keletű elmélet szerint az izomláz eredete nem más, mint mikroszkopikus szakadások az izomrostokban.
A szakadás helyén gyulladás lép fel, ez okozza a tulajdonképpeni fájdalmat. Ennek eredményeképp érthető, hogy mind a bemelegítés, mind a nyújtógyakorlatok hatástalanok az izomlázzal szemben, mivel az az izomrostok fizikai túlterhelése miatt következik be. Következésképp az edzés utáni masszázs és nyújtás csak ront a helyzeten, mivel a már elszakadt rostokat még jobban izgatják. A fájdalmas góc meleg vizes borogatása, illetve a szaunázás jót tesz az izomláznak, mert a meleg hatására javul az izom vérkeringése és így gyorsul az izomrostok regenerációja.