NATURLAND
Kapcsolat
Belépés munkatársaknak
Akadálymentes verzió
English
Nyitó 7 Nyitó 5 Nyitó 4 Nyitó 3 Nyitó 2 Nyitó 1

Szellemi teljesítőképességünkről

FacebookTwitter
Fizikai és szellemi teljesítőképességünk hosszú távú fenntarthatósága a pihenés és az aktivitás finom egyensúlyán alapszik: a nyugalom és a pihenés pillanatai váltakoznak az élénk tevékenységgel töltött időszakokkal. A relaxáció és a teljes kikapcsolódás képessége teszi ugyanis lehetővé, hogy teljesítőképességünket időről-időre a maximumra pörgessük. Alábbi tanácsaink az aktív és a passzív időszakok közötti kényes egyensúly megteremtésére és kihasználására adnak ötleteket.
Sakk

Mozogjunk!
A mozgás testünknek és szellemünknek egyaránt jót tesz. Nem kell azonnal a vasember versenyre edzenünk, éppen elegendő, ha első lépésként autó helyett gyalogosan intézzük a dolgainkat, és rendszeresen mozgunk. Sétáljunk, kocogjunk, ússzunk vagy táncoljunk – minden, ami szórakoztató, nekünk is jót tesz. Ha ugyanis mindig csak pihenünk, az erősen rontja teljesítőképességünket.


Tornáztassuk szellemünket!
A megszokott dolgok nagyon kényelmesek, hiszen minden lépés ismerős és mindig tudjuk, mi következik. Csak éppen agyunk számára halálosan unalmas: új benyomások és élmények nélkül mi magunk sem leszünk túl kreatívak. Éppen ezért rutincselekvéseket helyett próbáljunk ki minél gyakrabban új dolgokat! Reggelente például menjünk egy másik útvonalon dolgozni, töltsük a következő szabadságunkat ismeretlen helyen, tanuljunk meg egy új nyelvet vagy találkozzunk új emberekkel! A szellemi élmények érdekében járjunk rendszeresen moziba vagy színházba és szórakozzunk jókat barátainkkal!


Lélegezzünk mélyeket!
Agyunk folyamatosan dolgozik, de ez nehezen megy megfelelő üzemanyag nélkül. Agyunk a testünkben lévő oxigén 25 százalékát használja fel, holott tömege csak két százalékát teszi ki testsúlyunknak. A megfelelő mennyiségű oxigén biztosításának érdekében minél gyakrabban menjünk ki a friss levegőre, és azt sem árt tudni, hogy a nevetés és az éneklés növeli az agyba szállított oxigén mennyiségét. Még akkor is, ha hamisan éneklünk.


Étkezzünk egészségesen!
Mindaz, amit megeszünk, befolyásolja kedélyállapotunkat, de hatással van szellemi teljesítményünkre is. Legyen szó memorizálásról, koncentrációról vagy tanulásról, az ún. kognitív funkciókat aktivizálni lehet attól függően, hogy milyen tápanyagokat jutattunk be a szervezetünkbe... A szójától a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyérig, egyes táplálékaink meghatározhatják, hogyan forog "az agyunk kereke". A testünk és szellemünk számára szükséges további értékes tápanyagok a gyümölcsökben, a zöldségekben, a teljes kiőrlésű gabonafélékben, a jó minőségű növényi olajokban, valamint a sovány hal- és húsfélékben találhatók meg.


Igyunk sok folyadékot!
Szervezetünk vízvesztesége az általunk végzett tevékenységek fajtájától, környezetünk hőmérsékletétől és egyéb tényezőktől függően többé-kevésbé jelentős lehet. Márpedig, ha a dehidratáció elér egy bizonyos szintet, csökkenteni fogja a vértestek számát vagy a vízmennyiséget a sejteken belül is. Az agysejtek pedig különösen érzékenyek erre a veszteségre. Így a testtömeg több mint 2%-ának megfelelő nagyságú vízvesztés (azaz több mint 1,4 liter egy 70 kg-os személy esetében) a fizikai teljesítőképesség gyengülését vonja maga után, és befolyásolhatja az olyan agyi folyamatokat, mint a koncentrációs képesség. Ezért alapvetően fontos, hogy legalább1,5 liter vizet igyunk naponta (elsősorban vizet vagy zöldteát), még ha nem is érzünk szomjúságot.


Néha tartsunk szünetet!
Bár a verseny az élet része, néha azonban szálljunk ki belőle, és tartsunk szünetet, mivel az állandósult stressz hosszú távon károsítja egészségünket. Időnként engedjünk meg magunknak egy-egy szabadnapot, mert testünknek és szellemünknek egyaránt szüksége van a pihenésre.


Agyunk élénkítésére kávét vagy teát igyunk?
A koffein, ez a központi idegrendszerre serkentőleg ható növényi alkaloid (pld. a kávé, a tea, a kóla hatóanyaga) akár tízszeresével is növelheti az agy "adatkezelési" gyorsaságát. Számos speciális étrend-kiegészítő tartalmaz vitaminokat és egyúttal koffeint is.
A tea koffeinje frissítő hatású. Ellentétben a kávéban található élénkítő szerrel, ami lökésszerűen, azonnal felszívódik, és ezzel irritálja a gyomorfalat, ingerlékenyebbé teszi fogyasztóját, miközben heves szívdobogást és magas vérnyomást okozhat. A tea hatóanyaga azonban lassan és fokozatosan szívódik fel a bélben, így huzamosabb időn át frissít. Ezáltal káros mellékhatások nélkül előzi meg a fáradtságérzetet és őrzi meg a szellemi teljesítő- és koncentrációképességet.